Onderzoek student: supermarkten kunnen landbouwtransitie versnellen

Inschrijven nieuwsbrief

Avondklas aankondigingen

Meerdaagse trainingen aankondigingen

Onderzoek student: supermarkten kunnen landbouwtransitie versnellen

organic-food-15x11-1

Supermarkten kunnen meer concrete acties ondernemen om de afzet van biologische producten in hun winkels te stimuleren en daarmee de noodzakelijke transitie van de landbouw te versnellen. Dat blijkt uit een onderzoek dat in de eerste maanden van 2024 is uitgevoerd door student Jeroen van der Ha van Aeres MBO Dronten Warmonderhof.

De verschillen

Het doel van het onderzoek was om in kaart te brengen hoe groot de verschillen in prijzen zijn tussen soortgelijke biologische en niet-biologische plantaardige producten. De focus lag daarbij met name op producten die in Nederland geteeld kunnen worden. Voor het onderzoek zijn de supermarkten Albert Heijn, Jumbo, Plus en Lidl gevolgd.
Voor soortgelijke producten is een consument die biologisch koopt gemiddeld genomen minimaal 63% duurder uit dan een consument die niet-biologische producten koopt. Bij Lidl is dit verschil met 42% kleiner, maar Lidl heeft slechts een selectief assortiment biologische producten beschikbaar. Als er wordt gekeken naar meest voordelige beschikbare verpakkingsvolumes lopen de verschillen verder op.

Verpakkingseffect

Biologische producten worden in kleinere verpakkingen aangeboden én vrijwel nooit in voordeelverpakkingen. Door dit ‘verpakkingseffect’ zijn biologische producten extra duur. Ook wordt aangetoond dat biologische producten minder vaak in de aanbieding zijn, en als er al een aanbieding is, dat de korting lager is dan bij niet-biologische producten. Verder kan worden geconcludeerd dat supermarkten vooral niet-biologische producten aantrekkelijker maken door een heldere informatievoorziening en het promoten van deze alternatieven. Ook de uitleg over waar het biologisch keurmerk voor staat is vaak onduidelijk, niet eenduidig en moeilijk te vinden.
Het prijsverschil tussen bio en niet-bio in de supermarkt is groot. Het is de vraag of het grote prijsverschil de groei van biologisch onnodig belemmert. Daarnaast zijn er diverse mogelijkheden voor supermarkten om tegen geringe kosten de positie van biologisch binnen hun assortiment te verbeteren. Het gehele onderzoek is hier terug te vinden.

Meer informatie over Aeres Warmonderhof

Een opleiding in agro en food heeft de toekomst. Want eten moeten we allemaal, maar het moet beter en gezonder. Voor de landbouw van de toekomst is er een frisse wind nodig van energieke mensen die weten dat het anders moet en die ook snappen hoe het anders kan. Misschien ben jij dat wel! Je kunt het allemaal leren op Warmonderhof. Bezoek eens een informatiedag